ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج در شیمی‌درمانی است که بیماران سرطانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از کاشت مو برای ترمیم مو پس از شیمی‌ درمانی استفاده می‌شود که در آن فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده، معمولاً پشت یا کناره‌های سر و گوش برداشته شده و به نواحی آسیب‌دیده پیوند زده می‌شود. کاشت و پیوند مو راه‌حل خوبی برای کاهش عوارض ریزش موی دائمی ناشی از شیمی‌درمانی است.

در ادامه این مقاله به موضوع ریزش موی ناشی از شیمی‌ درمانی و کاشت مو بعد از آن می‌پردازیم. همراه ما باشید.

کاشت مو پس از شیمی درمانی

چرا در شیمی درمانی موها می ریزد؟

داروهای شیمی‌درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در حال رشد استفاده می‌شوند اما متأسفانه در روند درمان این داروها به سایر سلول‌های بدن که در حال رشد هستند، از جمله سلول‌هایی که در ریشه موها قرار دارند، حمله می‌کنند. به همین دلیل ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج در شیمی‌درمانی است. البته بهتر است قبل از شروع درمان، ازمتخصص خود بپرسید که آیا ریزش مو از عوارض جانبی داروهایی که مصرف می‌کنید، محسوب می‌شود یا خیر.

ریزش مو بعد از شیمی درمانی

معمولاً در عرض دو تا چهار هفته پس از شروع جلسات شیمی درمانی، موها شروع به ریزش می‌کنند و در عرض دو ماه ریزش مو می‌تواند تشدید شود. خوشبختانه ریزش مو ناشی از شیمی‌درمانی اغلب موقتی است و در بیشتر مواقع سه تا شش ماه پس از پایان درمان، موها مجدداً رشد می‌کنند.

گاهی اوقات موهایی که دوباره رشد می‌کنند ممکن است از نظر رنگ، ضخامت و جنس با موی قبلی فرق داشته باشند.

مراقبت از موها در طول شیمی درمانی

هیچ درمان یا مراقبتی وجود ندارد که از ریزش مو در طول دوره شیمی‌درمانی جلوگیری کند. در ادامه چند روش درمانی که به عنوان راه‌های ممکن برای جلوگیری از ریزش مو معرفی شده‌اند را بررسی می‌کنیم. با این حال توجه داشته باشید که هیچ کدام به طور مطلق و در همه بیماران مؤثر نبوده‌اند.

🟢کلاه خنک کننده پوست سر (هیپوترمی پوست سر): در طول تزریق شیمی‌درمانی، یک کلاه که توسط مایع سرد خنک می‌شود را می‌توان روی سر قرار داد تا جریان خون به پوست سر کاهش پیدا کند. با این روش داروهای شیمی‌درمانی کمتر بر روی موها اثر می‌گذارد. اما از آن جایی که این روش فقط در بعضی افراد ریزش مو را کاهش می‌دهد و امکان عود سرطان را هم می‌تواند بالا می‌برد، چندان پیشنهاد نمی‌شود.

🟢ماینوکسیدیل: استفاده از ماینوکسیدیل از ریزش مو جلوگیری نمی‌کند و فقط بعد از درمان، روند رشد مو را تقویت می‌کند.

برای رشد مو بعد از شیمی درمانی چه باید کرد؟

در بیشتر موارد بعد از شیمی‌درمانی، موها دوباره رشد می‌کنند. گاهی ممکن است چند ماه طول بکشد تا موها به ضخامت قبل برسد و رشد کند. برخی از راه‌هایی که می‌توانید برای تقویت رشد مو بعد از شیمی‌درمانی انجام دهید عبارتند از:

  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • مصرف پروتئین کافی و مکمل‌های دارویی مانند بیوتین
  • ماساژ پوست سر

به یاد داشته باشید، ریزش مو یک عارضه جانبی موقتی در شیمی‌درمانی است و احتمالاً پس از پایان درمان، موهای شما دوباره رشد خواهد کرد.

آیا ممکن است بعد از شیمی‌درمانی، موها بازنگردند؟

بعضی مواقع موهایی که بعد از پایان شیمی‌درمانی رشد می‌کنند به ضخامت قبل نیستند یا تراکم کافی ندارند. همچنین مصرف داروهای درمانی مانند دوستاکسل ممکن است در برخی بیماران منجر به ریزش دائمی مو شود. البته این موضوع بستگی به دوز مصرفی و مدت درمان دارد، با این حال در چنین مواردی، فرد می‌تواند از روش‌های کاشت مو برای درمان استفاده کند.

انواع کاشت مو بعد از شیمی‌درمانی

امروزه تکنیک‌های مختلفی را برای کاشت مو به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌شود. در ادامه بعضی از رایج‌ترین روش‌های کاشت مو را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

  • FUT (پیوند واحد فولیکولی): کاشت مو FUT، نواری از پوست حاوی فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده (معمولاً پشت یا دو طرف پوست سر) برداشته می‌شود و بعد از تشریح آن به واحدهای فولیکولی تکی (FUs)، به مناطق طاسی پیوند زده می‌شود.
  • FUE (استخراج واحد فولیکولی): در کاشت مو به روش fue، تک فولیکول‌های مو به وسیله‌ی ابزار مخصوص از ناحیه اهداکننده برداشته می‌شود و به منطقه طاسی پیوند زده می‌شود. در این روش هیچ جای زخم خطی بر جای نمی‌ماند.
  • کاشت مو به روش sut: کاشت مو sut نوعی از FUE است که در آن از یک ابزار تمام اتوماتیک استفاده می‌شود و بدون برداشتن نوار از پشت سر و عمل جراحی، فولیکول‌های مو توسط پانج لیزری برداشته می‌شود و به محل طاسی پیوند زده می‌شود.
  • FIT (تکنیک جداسازی فولیکولی): کاشت مو به روش fit نوع جدیدی از FUE است که در آن از ابزار پانچ کوچکتری برای کشت مو، استفاده می‌شود.
  • BHT یا کاشت موی سر از بدن (مانند کاشت مو از ریش و …): در روش کاشت مو BHT از فولیکول‌های موی سایر نواحی بدن مانند سینه، پشت و ران‌ها استفاده می‌شود. این روش به ویژه برای بیمارانی که موهای اهداکننده محدودی دارند یا دچار طاسی کامل هستند، مناسب است.

هر روش کاشت مو مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد و باید با توجه به انتظار و نیاز فرد، الگوهای ریزش مو و صلاح دید پزشک متخصص روش مناسب را انتخاب کرد. باید بدانید که سرطان پایان زندگی نیست! پروفسور نیلفروش زاده و تیم متخصص ایشان می‌توانند اعتماد به نفس از دست رفته بیماران سرطانی را به آنان بازگردانند و بهترین روش کاشت مو را با توجه به نیاز فرد پیشنهاد دهنند.

چرا کلینیک کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده؟!

بیش از 30 سال تجربه موفق

12 هزار پرونده کاشت مو و ابرو

اولین کلینیک کاشت مو ایران

جدیدترین متدهای کاشت مو و ابرو

ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که نیاز شماست!

هزینه کاشت مو بعد از شیمی‌ درمانی

هزینه کاشت مو بعد از شیمی‌ درمانی بسته به میزان طاسی، نوع روش کاشت، تجهیزات پزشکی و مهارت پزشک متخصص متفاوت است. بهتر است در این مورد با کلینیک دکتر نیلفروش زاده تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر درخواست خود را ثبت نمایید.

دریافت مشاوره رایگان کاشت مو بعد از شیمی درمانی

مشخصات(Required)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

بهترین زمان برای کاشت مو پس از شیمی‌ درمانی

بهترین زمان برای کاشت مو بعد از شیمی‌ درمانی، زمانی است که ریزش مو تثبیت شده و بیمار دیگر شیمی‌درمانی نمی‌کند. بهتر از بعد از پایان درمان و اطمینان از عدم رویش مو به پزشک متخصص کاشت مو مراجعه کنید و وضعیت خود را با او در میان بگذارید. پزشک با توجه به شرایط شما، راهنمایی مناسب را ارائه خواهد داد.

دو روش ترمیم مو پس از شیمی‌درمانی

۱- میکروپیگمنتیشن: میکروپیگمنتیشن که با نام پیگمنتیشن پوست سر یا میکروپیگمنتیشن پوست سر (SMP) هم شناخته می‌شود، تکنیکی است که در آن ظاهر موهای تراشیده شده روی پوست سر ایجاد می‌شود. در این روش از میکرو سوزن‌هایی برای رسوب رنگدانه در پوست سر، استفاده می‌شود. (این روش یک روش زیبایی است و جنبه درمانی ندارد).

۲- پی آر پی: درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یکی دیگر از روش‌های تقویتی برای رویش مو بعد از شیمی‌درمانی است. در این روش، پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود فرد به پوست سر تزریق می‌شود تا ریشه مو تحریک شود و رشد مو افزایش پیدا کند. پی آر پی بازسازی فولیکول مو را تقویت کرده و گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد.

مراقبت های بعد از کاشت مو در بیماران سرطانی

مراقبت مناسب از موهای کاشته شده پس از شیمی‌درمانی اهمیت بالایی دارد. حتماً موارد زیر را رعیات کنید:

  • رعایت دستورالعمل‌های پزشک: به دستورات متخصص کاشت مو خود پایبند باشید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید.
  • حفظ بهداشت پوست سر: بهداشت موی سر را رعایت کنید و در زمان تعریق پوست سر، آن را با شامپوی ملایم و آب بشویید.
  • از مصرف محصولات حالت‌دهنده مو و دستگاه‌های حرارتی خودداری کنید: تا جای ممکن از سشوار استفاده نکنید تا به فولیکول‌های موی پیوند شده آسیب نرسد.
  • از پوست سر خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنید: برای محافظت از موهای کاشته شده در برابر آسیب‌های خورشید، از کلاه مناسب استفاده کنید.
  • سبک زندگی سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی داشته باشید، استرس خود را مدیریت کنید و مصرف سیگار و الکل را در چند هفته‌ی اول بعد از کاشت، کنار بگذارید.
کاشت مو در بیماران سرطانی

سوالات متداول کاشت مو بعد از شیمی درمانی

فعالیت دکتر نیلفروش زاده در سایر کشورها

ما علاوه بر ایران، در شش نقطه دنیا در کنار شما هستیم… پیوند و ابرو تخصص ما در دنیاست.

✔عمان-مسقط

✔امارات-دبی

✔ترکیه-استانبول

✔پرتغال

✔اتریش

✔اربیل عراق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *