با پیشرفت علم پزشکی، کاشت مو یکی از روش‌های مؤثر برای کسانی است که به علت ژنتیک، بیماری، تصادف، استرس یا عوامل محیطی دیگر، موهای خود را از دست‌داده‌اند. یکی از دغدغه‌ها و سوالاتی که اغلب افراد قبل از عمل کاشت مو دارند، این است که آیا کاشت مو عوارض دارد؟ امروزه، با توجه به اینکه بیشتر کلینیک‌های کاشت مو از روش‌های کم‌تهاجمی و کم‌خطر استفاده می‌کنند، عوارض این نوع از جراحی تا حد زیادی کاهش یافته است. بااین‌حال هنوز هم عوارض شایعی وجود دارد، که بیماران ممکن است بعد از عمل تجربه ‌کنند. در این مطلب قصد داریم کاشت مو و عوارض آن را بررسی کنیم.

عوارض نادر کاشت مو
عوارض نادر کاشت مو

علت بروز عوارض بعد از کاشت مو چیست؟

به‌طورکلی، کاشت مو روش بی‌خطری است، اما مانند هر جراحی زیبایی، احتمال بروز عوارض وجود دارد. عوامل متعددی می‌تواند در ایجاد عوارض بعد از کاشت مو نقش داشته باشد، مانند:
1️⃣مهارت جراح کاشت: تجربه و مهارت جراح نقش مهمی در به حداقل رساندن عوارض این عمل دارد. قطعاً یک جراح ماهر مانند دکتر نیلفروش زاده درک بهتری از آناتومی پوست سر، روش مناسب برای برداشت گرافت و پیوند فولیکول‌ها خواهد داشت.
2️⃣وضعیت سلامت و سابقه پزشکی بیمار: وضعیت بیمار و شرایط او، مانند ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی، قبل از کاشت مو بسیار اهمیت دارد و می‌تواند احتمال بروز عوارض را افزایش دهد. (کاشت مو افراد دیابتی شرایط ویژه‌ای دارد که توجه به آن بسیار مهم است بنابراین حتماً مقاله مربوطه مطالعه شود.)
3️⃣ روش کاشت مو: انتخاب بهترین روش کاشت مو بر احتمال بروز عوارض تأثیر می‌گذارد. برای مثال در روش FUT که تهاجمی‌تر است، اسکار خطی در محل اهداکننده ایجاد می‌شود و در نتیجه امکان بروز عوارضی مانند عفونت و خون‌ریزی در این روش بیشتر است.
4️⃣ مراقبت‌های بعد از کاشت مو: رعایت دستورالعمل‌های پزشک پس از عمل، اهمیت زیادی دارد. دنبال کردن دستورات پزشک و مراقبت کافی از محل کاشت و پیوند مو، باعث به حداقل رساندن عوارض می‌شود.

چرا کلینیک کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده؟!

بیش از 30 سال تجربه موفق

12 هزار پرونده کاشت مو و ابرو

اولین کلینیک کاشت مو ایران

جدیدترین متدهای کاشت مو و ابرو

ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که نیاز شماست!

انواع کاشت مو و عوارض احتمالی هر کدام

عوارض انواع روش های کاشت مو

عوارض کاشت مو به روش fut

  • اسکار خطی در محل اهداکننده
  • درد
  • عفونت
  • خون‌ریزی
  • نکروز فولیکول
  • تشکیل کلوئید
  • فیستول شریانی وریدی (AVF)

عوارض کاشت مو به روش fue

  • اسکارهای پراکنده و نقطه‌ای
  • درد
  • عفونت
  • نکروز
  • کیست
  • تغییرات رنگدانه

عوارض کاشت مو به روش sut و fit

  • کیست
  • اسکارهای نقطه‌ای
  • کیست اپیتلیال
  • عفونت

شایع‌ترین عوارض بعد از کاشت مو کدامند؟

شایع‌ترین عوارض کاشت مو که ممکن است بعد از پیوند مو تجربه کنید، عبارتند از:

🔴ورم: تورم در محل اهداکننده و محل کاشت شایع است. معمولاً تورم بعد از کاشت مو در عرض 24 تا 48 ساعت بعد از عمل، تورم به اوج خود می‌رسد و بعد به‌مرور طی یک یا دو هفته فروکش می‌کند. ( اطلاعات بیشتر در مقاله درمان ورم بعد از کاشت مو)

درد: درد خفیف در محل اهداکننده و گیرنده شایع است و می‌توان آن را با مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن کنترل کرد. درد معمولاً به دلیل التهاب و تحریک عصبی در طول عمل است.

🔴بی‌حسی: یکی از عوارض داروی بی حسی کاشت مو، احساس بی‌حسی در محل اهداکننده است. بی‌حسی به دلیل اختلال موقت عصبی در طول فرآیند برداشت فولیکول‌های مو، رخ می‌دهد.

❌خارش: احساس خارش در محل اهداکننده و گیرنده پیوند مو هم امری شایع است و با دارو قابل کنترل است. خارش بخشی طبیعی از روند بهبودی است و معمولا در عرض چند برطرف می‌شود.

🔴ریزش مو بعد از کاشت (موقت): ریزش موی موقت می‌تواند در عرض چند هفته پس از عمل رخ دهد. این عارضه بخشی از روند طبیعی رشد مو است و موها در عرض چند ماه دوباره شروع به رشد می‌کنند.

❌پوسته پوسته شدن: پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو، نسبتاً رایج است و در اثر خشک شدن خون و سبوم در محل کاشت ایجاد می‌شود.

🔴قرمزی: قرمزی، ناشی از التهاب و افزایش جریان خون در مناطق آسیب دیده است و بعد از یک هفته برطرف می‌شود.

❌فولیکولیت: فولیکولیت، یا التهاب فولیکول‌های مو، یک عارضه جانبی نسبتاً نادر است که می‌تواند در محل گیرنده ایجاد شود. فولیکولیت معمولاً به صورت جوش‌های کوچک قرمز ظاهر می‌شود. این عارضه، اغلب به دلیل عفونت باکتریایی یا مراقبت نادرست از زخم ایجاد می‌شود.

🔴برآمدگی: افراد ممکن است گاهی اوقات برجستگی‌هایی را در اطراف محل کاشت، مشاهده کنند.

خارش سر بعد از کاشت مو

 یکی از عوارض جانبی کاشت مو، خارش پوست سر است. برای کاهش و رفع خارش پوست سر بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از خاراندن سر اجتناب کنید.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • از شامپوی ملایم استفاده کنید.
  • پوست سر خود را مرطوب کنید (آب پاشی سر بعد از کاشت مو).
  • با مشورت با پزشک، آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • از استفاده از محصولات مو مانند اسپری یا ژل مو، خودداری کنید.

پوسته پوسته شدن کف سر پس از کاشت مو

پوسته پوسته شدن پوست سر یکی از عوارض جانبی رایج در کاشت مو است. نکات زیر می‌تواند به جلوگیری از پوسته پوسته شدن کف سر پس از کاشت مو، کمک کند:

  • از شامپو و نرم کننده ملایم استفاده کنید تا از تحریک پوست سر جلوگیری کنید.
  • از خاراندن پوست سر خودداری کنید. خاراندن پوست سر باعث تحریک و تشدید پوسته پوسته شدن سر می‌شود و می‌تواند گرافت‌های پیوند شده مو را از جای خود خارج کند و مانع رشد مو شود.
  • پوست سر خود را به طور مرتب،‌ مرطوب کنید. مرطوب کردن پوست سر با یک مرطوب‌کننده ملایم می‌تواند به هیدراته نگه داشتن پوست و کاهش پوسته پوسته شدن آن کمک کند.
  • برای محافظت از پوست سر در برابر آفتاب و باد از کلاه مخصوص استفاده کنید.

جوش سر بعد از کاشت مو

جوش سر یکی دیگر از عوارض رایج در کاشت مو است که بر اثر التهاب و تحریک پوست ایجاد می‌شود. رعایت موارد زیر می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش بعد از کاشت مو کمک کند:

  • پوست سر را تمیز نگه دارید.
  • از استفاده از محصولات شوینده خشن روی پوست سر خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • از استرس دوری کنید.

بعد از کاشت مو دستورالعمل‌های پزشک را به دقت دنبال کنید و در روند بهبود، صبور باشید. اگر بعد از کاشت مو جوش یا پوسته پوسته شدن پوست سر را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید و از او راهنمایی بخواهید.

به یاد داشته باشید، که همه بیماران این عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنند. به علاوه، بعضی از این عوارض موقتی بوده و در عرض چند هفته برطرف می‌شوند. اگر بعد از عمل هر گونه نگرانی یا عارض‌ه‌ای را تجربه کردید، برای راهنمایی و درمان با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی لازم است برای عوارض کاشت مو به پزشک مراجعه شود؟

در صورت مشاهده هر گونه علائم شدید پس از عمل کاشت مو، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. مداخله زودهنگام از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود احتمال موفقیت‌آمیز بودن نتیجه جراحی، بالا برود. در ادامه، برخی از مواردی که در صورت بروز آن، باید حتماً به پزشک اطلاع دهید را، بررسی کرده‌ایم.

عوارض کاشت مو
عوارض کاشت مو

به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام و درمان عوارض می‌تواند به طور قابل توجهی نتیجه عمل کاشت مو را بهبود بخشد و خطر بروز مشکلات طولانی مدت را به حداقل برساند.

در صورتی که در رابطه با عوارض بعد از کاشت مو سوال دارید، می‌توانید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ کارشناسان کلینیک تخصصی کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده در اسرع وقت با شما تماس گرفته و مشاوره تخصصی به شما ارائه می‌دهند.

مشخصات(Required)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

نادرترین عوارض كاشت مو

چطور می‌توان از بروز عوارض بعد از کاشت مو جلوگیری کرد؟

پیشگیری از عوارض پس از کاشت مو برای دستیابی به نتایج مطلوب بسیار مهم است. بعضی از مواردی که می‌تواند خطر بروز عوارض را کم کند، عبارت است از:

🟢انتخاب جراح مجرب: سعی کنید بهترین دکتر کاشت مو تهران را انتخاب کنید که درک عمیقی از تکنیک‌های کاشت و نحوه مدیریت عوارض احتمالی داشته باشد.

مشاوره کامل قبل از عمل: در مورد نگرانی‌ها و انتظارات خود با پزشک صحبت کنید. جراح با توجه به وضعیت پوست سر، ویژگی‌های مو و انتظارات شما، راهنمایی لازم را انجام می‌دهد.

🟢رعایت دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل: دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل کاشت مو را به دقت دنبال کنید. این اقدامات خطرات احتمالی را به حداقل می‌رساند.

🟢تکنیک جراحی مناسب: انتخاب بهترین روش کاشت مو، نقش مهمی در پیشگیری از بروز عوارض دارد و خطر عفونت یا خون‌ریزی را کاهش می‌دهد.

✅داشتن سبک زندگی سالم: داشتن سبک زندگی سالم، شامل رژیم غذایی مناسب، خواب کافی و دوری از الکل و سیگار بعد از کاشت مو، تا حد زیادی احتمال بروز عوارض را کاهش می‌دهد. استرس نیز می‌تواند تأثیر منفی بر روند بهبودی داشته باشد و خطر بروز عوارض را افزایش دهد. سعی کنید از استرس دوری کنید.

با این اقدامات، می‌توانید به طور قابل توجهی خطر بروز عوارض نادر پس از کاشت مو را کاهش دهید. توصیه می شود با جراح خود صحبت کنید و هر سوالی که در مورد جراحی کاشت مو دارید، بپرسید.

سوالات متداول در مورد عوارض کاشت مو

فعالیت دکتر نیلفروش زاده در سایر کشورها

ما علاوه بر ایران، در شش نقطه دنیا در کنار شما هستیم… پیوند و ابرو تخصص ما در دنیاست.

✔عمان-مسقط

✔امارات-دبی

✔ترکیه-استانبول

✔پرتغال

✔اتریش

✔اربیل عراق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *