بعد ازعمل کاشت مو ممکن است زیباجویان به دلیل داشتن پوست خشک، تأثیر داروی بی‌حسی یا مراقبت نادرست، با عارضه شکاف و ترک پوست سر درگیر شود. ترک و شکاف پوست سر بعد از کاشت مو عارضه جانبی نسبتاً شایعی است که معمولاً خفیف بوده و طی چند هفته بهبود می‌یابد. بااین‌حال، در برخی موارد، ممکن است شکاف و ترک سر بعد از کاشت مو شدید باشد و لازم باشد اقدامات درمانی انجام شود.

درمان شکاف و ترک خوردن پوست سر بعد از کاشت مو به ‌شدت آن بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است درمان‌های خانگی، مانند استفاده از مرطوب‌کننده‌های ملایم یا پمادهای ضدالتهابی، کافی باشد. در موارد نادر، شاید نیاز باشد پزشک داروهای خوراکی یا تزریقی تجویز کند. به‌هرحال باید توجه داشته باشید که در صورت عمیق‌تر شدن ترک‌ها، باید دراسرع‌وقت با متخصص کاشت مو خود مشورت کنید.

درمان ترک خوردن پوست سر بعد از کاشت مو

علت سفت شدن پوست سر بعد از کاشت مو

گاهی بعد از کاشت مو، افراد از احساس سفت شدن پوست سر خود شکایت می‌کنند. سفت شدن پوست سر اغلب به علت تزریق بی‌حسی، بروز می‌کند و با از بین رفتن اثر بی‌حسی، این مشکل هم رفع می‌شود. در موارد نادری ممکن است به دلیل التهاب و ورم ناحیه کاشت، فرد همچنان احساس سفتی در پوست سر خود داشته باشد.

این عارضه ناشی از برش‌های کوچکی است که در طول عمل برای کاشت گرافت‌های مو ایجاد شده است که اغلب مواقع با رعایت دستورالعمل‌های پزشک و بعد از چند روز تا ۲ هفته، سفتی سر برطرف می‌شود و پوست به حالت عادی برمی‌گردد.

دلیل سیاه شدن پوست سر بعد از کاشت مو

سیاه شدن پوست سر بعد از کاشت مو معمولاً به دلیل تجمع خون یا مایعات در زیر پوست سر است و می‌تواند ناشی از خونریزی یا پارگی رگ‌های خونی در حین کاشت مو باشد. این عارضه نهایتاً طی ۳ هفته پس از کاشت مو بهبود می‌یابد.

رویش مو در ناحیه ترک خوردن پوست سر بعد از کاشت

رویش مو در ترک پوست سر بعد از کاشت

به‌طورکلی، شکاف و ترک سر بعد از کاشت مو عارضه نگران‌کننده‌ای نیست؛ اما درصورتی‌که ترک عمیق باشد و درمان نشود، می‌تواند باعث آسیب به گرافت‌های مو شده و در نهایت ریزش مو را در پی داشته باشد.

با این‌حال با مراقبت صحیح و مرطوب نگه‌داشتن محل کاشت می‌توانید از آسیب به فولیکول‌های مو جلوگیری کرده و نتیجه مطلوبی از عمل کاشت مو بگیرید. لازم به ذکر است که ترک‌های کوچک خطری برای فولیکول‌های مو ندارند و اغلب بعد از چند هفته برطرف می‌شوند.

روش‌های جلوگیری از ترک خوردن پوست سر بعد از کاشت مو

روش‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید احتمال بروز ترک سر بعد از کاشت مو را کاهش دهید. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • از مصرف سیگار و الکل در چند هفته اول بعد از جراحی، خودداری کنید.
  • آب کافی بنوشید.
  • از شوینده و محصولات موی ملایم برای شستشوی سر استفاده کنید.
  • در دو هفته اول بعد از عمل از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون پرهیز کنید.
  • مکمل‌های خوراکی را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید که داشتن تعدادی ترک بعد از جراحی کاشت مو رایج است و جای نگرانی نیست و اغلب با رعایت نکات مراقبتی می‌توانید تا حد زیادی از به وجود آمدن شکاف سر بعد از کاشت مو جلوگیری کنید.

در صورتی که پیش از اقدام برای کاشت مو نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان کلینیک دکتر نیلفروش زاده در اسرع وقت مشاوره تخصصی به شما ارائه کنند.

مشخصات(Required)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

بهبودی شیارهای سر بعد از کاشت مو

برخی اوقات در کنار شکاف سر بعد از کاشت مو، زیباجو عارضه پوست‌ پوست شدن سر را هم تجربه می‌کند. علت اصلی پوست‌ پوست شدن سر، برش‌هایی ظریفی است که برای برداشت و کاشت فولیکول مو ایجاد شده است. بعد از عمل پوست تلاش می‌کند با تکثیر سلولی، بافت را ترمیم کند، برای همین پوست‌پوست شدن سر بعد از کاشت مو رایج است. پوست‌پوست شدن سر معمولاً خفیف بوده و طی چند هفته تا ۲ ماه بهبود می‌یابد. بااین‌حال نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید به درمان سریع‌تر پوست‌پوست شدن و شیارهای سر کمک کنید، مانند:

1️⃣ از شستشوی مکرر پوست سر خود با شامپوهای قوی خودداری کنید وموهای خود را با شامپو بچه بشورید.

2️⃣از مصرف محصولات پوست و مو که ممکن است پوست سر را تحریک کنند، پرهیز کنید و مراقبت های بعد از کاشت مو را به خوبی رعایت نمایید.

3️⃣از مرطوب‌کننده‌های ملایم برای آبرسانی به پوست سر استفاده کنید.

4️⃣در فضای باز از کلاه یا روسری استفاده کنید و اجازه ندهید محل کاشت در برابر نور مستقیم خورشید و باد قرار بگیرد.توجه داشته باشید که در صورت تشدید عوارض، به پزشک مراجعه کنید.

درمان ترک پوست سر بعد از کاشت مو
درمان ترک پوست سر بعد از کاشت مو

اثر ترک پوست سر بر نتایج کاشت مو

تأثیر شکاف و ترک سر بعد از کاشت مو بر نتیجه نهایی کاشت، به شدت و گستردگی ترک‌ها بستگی دارد. برای مثال اگر ترک‌های پوستی کوچک و سطحی باشند، معمولاً آسیبی به فولیکول‌های موی پیوند شده وارد نمی‌شود و با مراقبت صحیح، ترک‌ها خودبه‌خود خوب می‌شوند. در مقابل اگر ترک‌های سر عمیق باشند، باید حتماً به پزشک مراجعه شود؛ چراکه در صورت اقدام نکردن به‌موقع، رشد فولیکول‌ها مختل خواهد شد.

چرا کلینیک کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده؟!

بیش از 30 سال تجربه موفق

12 هزار پرونده کاشت مو و ابرو

اولین کلینیک کاشت مو ایران

جدیدترین متدهای کاشت مو و ابرو

ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که نیاز شماست!

چربی سر بعد از کاشت مو

یکی از عارضه‌هایی که ممکن است زیباجویان بعد از کاشت مو با آن درگیر شوند، چرب شدن بیش از حد پوست سر است. علت اصلی چربی سر بعد از کاشت مو برش‌های ریزی است که برای برداشت و کاشت فولیکول روی پوست ایجاد شده است. این چربی برای پوست مفید است و به درمان بافت ملتهب پوست، حفظ رطوبت سر و جلوگیری از ایجاد ترک پوستی کمک زیادی می‌کند. بااین‌حال وقتی چربی پوست از حد معمول زیادتر شود زیباجو احساس ناراحتی کرده و ممکن است سلامت فولیکول‌های موی تازه کاشته شده هم تحت‌تأثیر قرار بگیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً طبق دستورالعمل پزشک، سر را شستشو دهید و پوست ناحیه کاشت را تمیز نگه دارید تا چربی سر کنترل شود.

چگونه پوست سر را بعد از کاشت مو مرطوب نگه داریم؟

برای جلوگیری از ترک سر بعد از کاشت مو، توصیه می‌شود اقدامات زیر را تحت‌نظر پزشک خود انجام دهید.

  • از محلول‌های مخصوصی که پزشک برای مرطوب نگه‌داشتن پوست سر برایتان تجویز کرده است، استفاده کنید و هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار به آرامی محلول را روی سر اسپری کنید.
  • از ماساژ شدید پوست سر خود، خودداری کنید. بهتر است بدانید که دست زدن و ماساژ سر بعد کاشت مو شرایط بسیار مهمی دارد که لازم است حتماً آن را بدانید.
  • ممکن است پزشک استفاده از یک لایه نازک ژل یا پماد مخصوص را در ناحیه پیوند شده توصیه کند.
  • ۲ تا ۳ روز بعد از عمل، محل کاشت را با یک شوینده ملایم و مخصوص بشویید و پوست سر را تمیز نگه دارید. مواظب باشید هیچ شامپویی روی سرتان باقی نماند.
  • اجازه دهید سر و موها با دمای هوا خشک شود.
  • از لوسیون نرم‌کننده مخصوص پوست سر استفاده کنید.
  • آب کافی بنوشید و تغذیه سالمی داشته باشید.

چه غذاهایی برای درمان ترک و شیار پوست سر بعد از کاشت مفید است؟

تغذیه نقش مهمی در درمان شکاف سر دارد و می‌تواند در ترمیم پوست سر و درمان شکاف و ترک سر بعد از کاشت مو تأثیر زیادی داشته باشد. در ادامه بعضی از غذا‌هایی که برای درمان شکاف سر بعد از کاشت مو مفید هستند را بررسی می‌کنیم.

سؤالات متداول در زمینه درمان ترک سر بعد از کاشت مو

فعالیت دکتر نیلفروش زاده در سایر کشورها

ما علاوه بر ایران، در شش نقطه دنیا در کنار شما هستیم… پیوند و ابرو تخصص ما در دنیاست.

✔عمان-مسقط

✔امارات-دبی

✔ترکیه-استانبول

✔پرتغال

✔اتریش

✔اربیل عراق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *