امروزه روش‌های گوناگونی برای کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از آنها موفق‌ترند و بعضی هم ممکن است با شکست مواجه شوند. اما باید توجه داشت که موفقیت‌آمیز بودن پروسه کاشت مو، به عوامل متعددی وابسته است و روش کاشت مو، فقط یکی از آنها است. به‌ غیر از این، مراقبت‌های پس از عمل نیز نقش مهمی در روند پیوند مو ایفاء می‌کنند. به طور مثال شستشو و استحمام بعد کاشت مو، یکی از تاثیر‌گذارترین موارد مراقبتی بشمار می‌رود که در این محتوا به طور کامل آن را آموزش خواهیم داد.

شستن سر و حمام کردن بعد کاشت مو

چرا شستشو و دوش گرفتن بعد از کاشت مو اهمیت دارد؟

کاشت مو این روز‌ها چندان پیچیده نیست، فولیکول‌های مو از نواحی مشخصی که سلامت آنها تایید می‌شود برداشت شده و به ناحیه‌ای که موهای نازک وجود دارند و یا است، پیوند زده می‌شود. آنچه که به اندازه خود پیوند مو حائز اهمیت بر‌شمرده می‌شود، مراقبت‌های بعد از کاشت مو مانند استحمام است. در واقع دوش گرفتن و شستشوی مو پس از کاشت، موضوعی حیاتی است. زیرا بعد از اتمام جراحی، به طور معمول سلول‌های مرده، کبودی، پوسته‌ها و خون بر روی سر باقی خواهند ماند. از طرفی وجود آنها در دراز مدت خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر مانع تنفس پوست سر خواهد شد. با این وجود زمان شروع شستشوی سر بعد از کاشت و البته نحوه انجام آن بسیار مهم است که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته شده است.

چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان حمام کرد؟

جدول زمانی شستشوی سر بعد کاشت مو، در تکنیک‌های مختلف جراحی متفاوت است. گاهی پس از عمل هیچ اشاره خاصی به استحمام و زمان آن نمی‌شود و شما می‌توانید حتی ساعاتی بعد، به حمام بروید.

برخی مواقع تنها 1 روز انتظار برای شستشوی موها تعیین می‌شود و گاهی اوقات هم پزشک معالج توصیه می‌کند حداقل تا 48 ساعت از استحمام پرهیز کنید. به عنوان نمونه در تکنیک پیوند موی FUT، زمان انتظار به 72 ساعت نیز می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که دقیقا چه مدت بعد کاشت مو می‌توانید حمام کنید، باید از دکتر کاشت مو خود راهنمایی بخواهید.

چرا کلینیک کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده؟!

بیش از 30 سال تجربه موفق

12 هزار پرونده کاشت مو و ابرو

اولین کلینیک کاشت مو ایران

جدیدترین متدهای کاشت مو و ابرو

ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که نیاز شماست!

دکتر-نیلفروش-زاده

شرایط حمام کردن بعد از کاشت مو

در بالا توضیح دادیم که برای شستشوی سر بعد کاشت مو، باید به دستور‌العمل‌های پزشک توجه کنید. گاهی این دوره ممکن است 1 روز، 2 یا 3 روز به طول انجامد. ناگفته نماند که در مواقعی هم می‌توانید قبل از این مدت به حمام بروید (البته بسته به نظر پزشک)، اما باید به شدت احتیاط کنید تا پوست سر شما به طور عمودی و مستقیم با آب برخورد نکند.

نحوه اولین شستشوی سر بعد از کاشت مو

هنگام اولین شستشو، سر نباید به طور مستقیم و عمودی در زیر دوش آب قرار بگیرد. چرا‌ که شدت جریان آب می‌تواند به محل پیوند و فولیکول‌های جدید آسیب بزند. برای از بین بردن سلول‌های مرده و یا دلمه‌های پوست، قبل از شستشو از یک لوسیون مخصوص برای نرم کردن آنها کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که هر‌گونه چنگ زدن یا برخورد ناخن با کف سر، باعث می‌شود فولیکول‌های پیوندی صدمه ببینند و از پیوند مو نتایج دلخواه به دست نیاید. در ادامه مراحل شستشو را به طور کامل شرح خواهیم داد.

مراحل شستن سر بعد از کاشت مو

اگرچه ممکن است هر متخصص بعد از کاشت مو شرایط متفاوتی برای شستن سر را در نظر بگیرد ولی، در بیشتر موارد این روند مراحل یکسانی طی می‌کند. به عنوان اولین قدم، تقریباً همه کارشناسان توصیه می‌کنند از یک لوسیون مرطوب کننده، محلول یا روغنی که از سوی کلینیک کاشت مو تایید شده است استفاده کنید. همچنین اجازه دهید لایه نازکی از آن بین 20 تا 50 دقیقه (بسته به نوع محلول) روی پوست سر شما استراحت کند تا دلمه‌های موجود بر ناحیه برداشت و کاشت را نرم کند.

بعد از مدتی لازم است تا مواد مذکور از روی پوست پاک شوند و این کار را باید با استفاده از آب ولرم و همچنین یک ظرف مناسب انجام دهید. به طوری که اثری از روغن یا لوسیون بر روی مو یا پوست باقی نماند.

اکنون نوبت استفاده از شامپو است که باید به طور دقیق با دستورات پزشک شما مطابقت داشته باشد. این یعنی نوع و برند شامپو را بر اساس توضیحات متخصصین انتخاب نمایید و همینطور نحوه استفاده آن را به خوبی رعایت کنید.

به طور کلی برای شستشوی موی سر بعد از کاشت مو، ابتدا باید مقداری از شامپو را بین دستان خود بریزید و پس از ایجاد کف، آن را به آرامی به سر منتقل کنید. بعد از آن شروع به ماساژ پوست کنید ( با ملایمت کامل) و در آخر آبکشی نمایید.

حمام کردن و شستن سر بعد از کاشت مو

با این وجود اگر باز هم در رابطه با نحوه صحیح شستشوی سر بعد از کاشت مو سوال دارید حتماً از طریق فرم زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دریافت مشاوره رایگان کاشت مو با دکتر نیلفروش زاده (چهره برتر کاشت مو خاورمیانه)

مشخصات(Required)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

خشک کردن موهای کاشته شده بعد از حمام

همان گونه که نحوه شستشوی مو از حساسیت بالایی برخوردار است، خشک کردن موهای کاشته شده بعد از حمام نیز موضوعی حساس است و به توجه زیادی نیاز دارد. شاید از حجم بالای مو بر روی سر خود هیجان‌زده باشید اما بهتر است بدانید که برای حفظ زیبایی و دوام آن، باید به دقت نکات ضروری را رعایت کنید. به طور مثال به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید. همچنین استفاده از حوله و ایجاد فشار شدید به سر می‌تواند تبعات ناخوشایندی به بار آورد. بنابراین بهتر است از دستمال کاغذی استفاده کنید و تنها با لمس کردن پوست سر، موها را خشک کنید. بهتر است این موارد را تا حدود 2 هفته بعد از کاشت مو رعایت کنید.

آیا می‌توان موهای کاشته شده را شانه زد؟

کمی طول می‌کشد تا موهای جدید شما حالت اصلی خود را نشان دهند و دوام بیشتری پیدا کنند. با این حساب نمی‌توانید تا مدتی موهای کاشته شده را شانه بزنید. گاهی اوقات ممکن است موهای شما به سرعت رشد کنند و احساس کنید که باید حالت موهای خود را تغییر دهید. البته این زمان در افراد مختلف متفاوت است اما به هر صورت، هر‌گونه شانه زدن، استفاده از ژل و اسپری حالت‌دهنده توصیه نمی‌شود، مگر اینکه پزشک مربوطه تایید کنند.

شانه زدن موی سر بعد کاشت مو

دمای مناسب برای حمام بعد از کاشت مو

در حالت عادی ممکن است از 1 تا 4 روز مجاز به شستشوی موهای خود نباشید. اما پس از اتمام این دوره، جهت حمام کردن بعد از کاشت مو باید چه دمایی را برای آب در نظر بگیرید؟

به عنوان مهمترین نکته باید توجه کنید که حرارت بالا یا گرمای شدید به شدت با کاشت مو در تضاد است. در‌واقع آب داغ می‌تواند نواحی پیوند را با مشکل مواجه کند. این در حالی است که حرارت زیاد باعث افزایش گردش خون در زیر پوست نیز می‌شود و به دنبال آن ممکن است خونریزی در این نواحی دیده شود.

شامپوی مناسب برای شستن سر بعد از ایمپلنت مو

بعد از کاشت مو، نوع شامپوی مورد استفاده جهت شستن سر هم از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود مواد شیمیایی مضر در ترکیب شوینده‌ها و یا حتی گاهی اوقات فرمولاسیون غیر‌متعارف و سخت می‌تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد و در روند بهبودی اختلال ایجاد کند. به همین دلیل اکثر پزشکان شامپوهای استانداردی را به مراجعین خود معرفی می‌کنند. محصولاتی که عموماً طبیعی هستند، مواد مغذی فراوانی دارند و اثری از پارابن در ترکیبات آنها مشاهده نمی‌شود.

شامپو بعد از کاشت مو

چند وقت بعد کاشت مو می‌توان استخر رفت؟

احتمالا می‌دانید که بیشتر استخرها، از کلر برای ضد‌عفونی آب استفاده می‌کنند. همینطور می‌دانید که کلر، موجب خشکی پوست را فراهم می‌آورد. در نتیجه کلر می‌تواند به فولیکول‌های مو صدمه بزند و یا باعث شکنندگی مو‌ها شود.

علاوه بر این استخر مکانی ایده‌آل برای تکثیر باکتری‌ها است. لذا کارشناسان به اتفاق توصیه می‌کنند که حتی‌المقدور تا 2 هفته بعد از پیوند مو، از رفتن به استخر خودداری کنید. این در حالی است که برخی از متخصصین نیز این مدت را تا 4 هفته افزایش می‌دهند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا یک ماه بعد از کاشت مو از رفتن به استخر خودداری کنید.

نحوه وضو گرفتن و مسح سر بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو یا همان پیوند مو، نحوه وضو گرفتن و مسح سر هم متفاوت خواهد بود. برای چند روز اول که اساساً هر گونه برخورد آب به نواحی پیوند مو ممنوع است، بهتر است تیمم را جایگزین وضو کنید. پس از گذشت دوره حساس نقاهت، مسح سر در هنگام وضو گرفتن بلا‌مانع است به شرط اینکه، از آب داغ استفاده نکنید و به نواحی پیوند فشاری وارد نگردد.

سوالات متداول

جمع‌بندی

شستشو و استحمام بعد کاشت مو، از نکات مراقبتی مهم و حساسی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. اساسا پس از اتمام کاشت مو نباید پوست سر شما با آب برخوردار داشته باشد تا زمانی که دوره نقاهت اولیه (که توسط پزشک معالج تعیین می‌شود) به پایان برسد. پس از آن طبق توضیحاتی که در بالا ارائه شد عمل شستشو می‌بایست به صورت روزانه یا دو روز یک بار (طبق تجویز پزشک) صورت بگیرد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و یا راهنمایی در خصوص کاشت مو، می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

فعالیت دکتر نیلفروش زاده در سایر کشورها

ما علاوه بر ایران، در شش نقطه دنیا در کنار شما هستیم. پیوند و ابرو تخصص ما در دنیاست.

✔عمان-مسقط

✔امارات-دبی

✔ترکیه-استانبول

✔پرتغال

✔اتریش

✔اربیل عراق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *