خیلی از افرادی که برای درمان طاسی سر خود اقدام می‌کنند، به‌ دنبال این هستند که هر چه سریع‌تر بتوانند به ورزش بعد از کاشت مو بازگردند. اما حقیقت این است که بعد از کاشت مو، با توجه به مراقبت‌هایی که جراح به بیمار گوش‌زد می‌کند، محدودیت‌هایی در ورزش‌ کردن تا مدت مشخصی وجود خواهد داشت. آیا ورزش و فعالیت بدنی بعد از کاشت مو ممنوع است؟ آیا نمی‌توان حتی فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌ روی را انجام داد؟ در صورتی‌ که به ورزش‌های سنگین روی آوریم، چه عوارضی می‌تواند بعد از کاشت مو بروز پیدا کند؟

فعالیت بدنی بعد از کاشت مو

در ادامه قرار است از زبان دکتر نیلفروش زاده، به تمامی پرسش‌هایی که حین این موضوع وجود دارد، پاسخ دهیم.

روند ورزش و فعالیت بدنی بعد از کاشت مو

معمولاً کاشت مو یک درمان نسبتا حساس بوده که در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از آن، احتمال شکست وجود دارد. به همین دلیل، خیلی از افراد ممکن است بعد از انجام چنین درمانی برای ورزش‌ کردن مردد باشند. دقت داشته باشید، خیلی از متخصصین توصیه کرده‌اند که از انجام ورزش بعد از کاشت مو حداقل تا 14 روز پرهیز کنید. این مدت می‌تواند فرصت خوبی برای گرافت‌هایی که در ناحیه طاسی سر قرار داده می‌شود، باشد.

بعد از این مدت، اگر مایل به انجام فعالیت‌های ورزشی باشید، توصیه بر آن است مواردی را انتخاب کنید که فشار زیادی روی بدن وارد نکرده و سبب خستگی شما نشود. علت اینکه توصیه می‌شود در هفته‌های ابتدایی به ورزش‌هایی روی آورید که خیلی سنگین نباشد، عرق نکردن است. دقت داشته باشید ترکیباتی که در عرق فرد وجود دارد، می‌تواند به فولیکول‌های حساس تازه کاشته شده آسیب رسانده و سبب مشکلاتی برای بیمار شود. به همین دلیل سعی کنید با فعالیت‌های سبک، ورزش خود را آغاز کنید.

دریافت مشاوره رایگان کاشت مو توسط دکتر نیلفروش زاده (چهره برتر کاشت مو خاورمیانه)

مشخصات(Required)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

توصیه های ورزشی بعد از کاشت مو

نکته مهمی که برای انجام ورزش بعد از کاشت مو مد نظر قرار دهید، عدم انجام فعالیت‌‌هایی است که سبب آسیب به فولیکول‌های کاشته شده می‌شود. دقت داشته باشید، برخی از فعالیت‌های ورزشی علاوه‌ بر آنکه سبب وارد شدن فشار نسبتاً زیاد به بدن شما می‌شود، خطراتی به همراه دارد. در حقیقت، در این گونه فعالیت‌ها علاوه‌ بر عرقی که از بدن ترشح می‌شود، ممکن است با توجه به نوع ورزشی که انجام می‌دهید، ضرباتی به ناحیه سر وارد شده و سبب شکست کاشت مو شود. به همین دلیل، تا زمانی‌ که بهبودی کامل حاصل نشده، به‌ هیچ‌ عنوان به این فعالیت‌ها روی نیاورید.

چرا کلینیک کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده؟!

بیش از 30 سال تجربه موفق

12 هزار پرونده کاشت مو و ابرو

اولین کلینیک کاشت مو ایران

جدیدترین متدهای کاشت مو و ابرو

ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که نیاز شماست!

دکتر-نیلفروش-زاده

بهترین فعالیت ورزشی بعد از کاشت مو

همان‌طور که در مقالات پیشین بررسی کردیم، بهترین ورزش بعد از کاشت ابرو و مو آن‌هایی است که فشار زیادی به بدن فرد وارد نمی‌کند. در حقیقت، فعالیت‌های سبک می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که به تازگی درمان کاشت مو را دریافت کرده‌اند. در ادامه مفید بودن یا نبودن برخی فعالیت‌های ورزشی بعد از کاشت مو را بررسی کرده‌ایم:

پیاده روی بعد از کاشت مو

پیاده روی بعد از کاشت مو

پیاده روی از جمله فعالیت‌هایی است که نه تنها انجام آن بعد از چنین درمانی ممنوعیت ندارد، بلکه می‌تواند فواید بسیاری برای این بیماران به همراه داشته باشد. دقت داشته باشید، نباید تا مدت مشخصی این فعالیت را انجام دهید؛ با این حال، بعد از آن قادر خواهید بود با چند دقیقه پیاده روی در طول روز، شانس موفقیت کاشت مو را تا حد زیادی افزایش دهید.

پیاده روی فعالیت سبکی است که بعد از کاشت مو می‌تواند میزان خونرسانی به بافت‌های مختلف و به‌خصوص سر را افزایش دهد. به‌‌ علاوه، سیستم لنفاوی موجود در ناحیه سر فعال شده و قادر خواهد بود سریع‌تر مایعات تولید‌ شده را جمع‌آوری کند. همین امر یکی عوامل کمک‌کننده برای بهبودی سریع‌تر ادم بعد از درمان است.

فوتبال بعد از کاشت مو

ورزش بعد از کاشت مو باید با مشورت پزشک باشد. به‌عنوان مثال، افرادی که به فوتبال علاقه دارند و مایل هستند بعد از دریافت چنین درمانی آن را هرچه سریع‌تر شروع کنند، باید برای اطمینان از بهبودی کامل ناحیه پیوند با پزشک معالج خود مشورت داشته باشند.

فوتبال ورزش نسبتا سنگینی است که علاوه‌ بر دویدن، ممکن است ضرباتی به ناحیه سر توسط توپ وارد شود. به همین دلیل، باید انجام آن را تا حدود یک ماه به تاخیر بیندازید. پس از آن نیز برای شروع چنین فعالیتی باید اجازه پزشک معالج خود را دریافت کنید. در غیر این صورت، احتمال آسیب به فولیکول‌ها وجود خواهد داشت.

فوتبال بعد از کاشت مو
بدنسازی بعد از کاشت مو

بدنسازی بعد از کاشت مو

2 نکته بسیار مهم برای انجام بدنسازی بعد از کاشت مو وجود دارد. همانطور که اشاره کردیم، انجام ورزش بعد از کاشت مو حداقل تا 2 هفته به‌طور کامل ممنوعیت دارد. به همین دلیل، باید فکر انجام فعالیت‌های مختلف به‌منظور جلوگیری از ضعیف شدن عضلات را دور بیندازید.

به‌علاوه باید توجه کنید که بدنسازی فعالیت بسیار سنگینی محسوب می‌شود. ورزشکاران برای تقویت عضلات معمولا از وزنه‌های نسبتا سنگین کمک می‌گیرند و به همین دلیل، فشار بالایی به بدن وارد خواهد شد. همین امر تعرق زیادی به دنبال داشته و می‌تواند مشکلات بسیاری برای ناحیه گرفت ایجاد کند.

با این تفاسیر، نباید انتظار داشته باشید که امکان شروع چنین فعالیت‌هایی حداقل تا یک ماه فراهم باشد. بعد از این مدت نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام چنین فعالیت‌هایی نیاز به مشورت با پزشکتان دارد. در صورتی که متخصص اجازه انجام آن را داد، قادر خواهید بود بدنسازی را دوباره شروع کنید. مورد دومی که در بدنسازی می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای بیماران دریافت‌کننده درمانی نظیر کاشت مو شود، مصرف مکمل‌هاست. برخی از افراد برای تقویت عضلات خود در مدت کم‌تر، از چنین محصولاتی استفاده می‌کنند. با این حال، مکمل‌های بدنسازی تداخلاتی با چنین درمانی خواهد داشت.

✔️مکمل‌های بدنسازی معمولاً سبب تغییراتی در هورمون‌های بدن فرد شده و به همین علت به تقویت عضلات بدن کمک می‌کنند. اما نکته مهم در این باره آن است که تغییرات هورمونی می‌تواند در موفقیت کاشت مو تداخلات ایجاد کند. به همین علت، قبل از مصرف آن‌ها حتما این موضوع را با جراح کاشت مو در میان بگذارید.

مصرف مکمل ورزشی بعد از کاشت مو

اینکه تصور کنید مصرف همه مکمل‌های ورزشی بعد از دریافت درمانی نظیر کاشت مو ممنوعیت دارد، اشتباه است. خیلی از مکمل‌ها حتی می‌تواند به موفقیت بیشتر درمان کمک کند. به همین دلیل، در صورتی که نیاز داشتید در کنار انجام ورزش بعد از کاشت مو مکمل مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورتی داشته باشید.

درست است که برخی از مکمل‌های ورزشی سبب تغییرات هورمونی در بدن می‌شود، اما باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که خیلی از آن‌ها حاوی پروتئین و ویتامین‌های مختلف است. به همین علت، باید برای مصرف چنین محصولاتی، به ترکیباتی که در هریک وجود دارد توجه کنید.

اگر محصولاتی که خریداری می‎کنید حاوی پروتئین و ویتامین‌های مختلف نظیر B، A، E، C و حتی روی باشد، برای تقویت فولیکول‌های کاشته شده مفید خواهد بود. به همین دلیل، مصرف آن‌ها مشکلی برای موفقیت درمان شما ایجاد نخواهد کرد. اما اگر ترکیبات آن به گونه‌ای بود که باعث ایجاد تغییر در میزان هورمون‌های بدن شود، باید از مصرف‌شان تا مدتی صرفه‌نظر کنید.

مکمل ورزشی بعد از کاشت مو

عوارض ورزش سنگین بعد از کاشت مو

برای انجام ورزش بعد از کاشت مو باید به نوع آن توجه کنید. اگر فعالیت سنگین قرار است انجام دهید، باید تا حداقل یک ماه برای آن صبر کنید. در غیر این صورت، احتمال ایجاد برخی عوارض وجود دارد:

  • مهم‌ترین عارضه‌ای که انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند به دنبال داشته باشد، شکست درمان است. در حقیقت با توجه به احتمال آسیب به فولیکول‌ها، این احتمال وجود دارد که طاسی سر فرد به طور ایده‌آل درمان نشود.
  • عفونت دیگر عارضه‌ای است که می‌تواند بعد از انجام فعالیت‌های سنگین ایجاد شود.
  • احتمال اینکه برخی از فولیکول‌ها آسیب دیده و تراکم مو بالا نباشد، وجود خواهد داشت.
  • احتمال ریزش مو بعد از انجام فعالیت‌های سنگین باید جدی گرفته شود.

سوالات متداول

جمع بندی

ورزش بعد از کاشت مو از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. فعالیت‌های سبک بعد از حدود 2 هفته پس از شروع درمان مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. با این حال، برای انجام برخی فعالیت‌ها باید با پزشک مشورت کنید تا در صورت عدم وجود مشکل، بتوانید آن‌ها را از سر بگیرید.

فعالیت دکتر نیلفروش زاده در سایر کشورها

ما علاوه بر ایران، در شش نقطه دنیا در کنار شما هستیم. پیوند و ابرو تخصص ما در دنیاست.

✔عمان-مسقط

✔امارات-دبی

✔ترکیه-استانبول

✔پرتغال

✔اتریش

✔اربیل عراق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *