کاشت و پیوند مو یکی از روش های موثر برای درمان ریزش مو است. این روش می‌تواند به افرادی که از طاسی سر رنج می‌برند، ظاهری طبیعی و جذاب ببخشد. با این حال، موفقیت کاشت مو به مراقبت های بعد از آن بستگی دارد. یکی از روش‌های موثر برای مراقبت از موهای کاشته شده، استفاده از پی آر پی مو است.

پی آرپی یا پلاسمای غنی از پلاکت، یک روش درمانی است که در آن از خون خود فرد استفاده می‌شود. در این روش، خون فرد با استفاده از سانتریفیوژ جدا شده و پلاکت‌ها نیز از سایر سلول‌ها جدا می‌شوند و به ناحیه مورد نظر تزریق می‌گردند. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشد هستند که می‌توانند به بهبود زخم ها و تحریک رشد مو کمک کنند. بنابراین، استفاده از پی آرپی می تواند به بهبود نتایج کاشت مو کمک کند.

پی آر پی مو
پی آر پی مو

در این مقاله، به بررسی مزایای استفاده از پی آرپی بعد از کاشت مو پرداخته می‌شود. همچنین، به نحوه انجام این روش و عوارض احتمالی آن نیز اشاره می‌کنیم.

پی آر پی مو چیست؟

پی آر پی (به انگلیسی platelet-rich plasma) یک روش غیرتهاجمی است که در آن از خون خود فرد برای تقویت رشد موی سر استفاده می‌شود. در این روش، با سانتریفیوژ کردن خون گرفته شده از بیمار، پلاسما را جدا کرده و بعد آن را به پوست سر تزریق می‌کنند. از پی آر پی برای افزایش تراکم و کاهش ریزش مو، درمان آسیب‌های مفصلی، تاندونیت، رگ‌به‌رگ شدن رباط، تسریع بهبودی پس از آسیب‌های ورزشی، جوانسازی پوست صورت (کاهش چین و چروک) و درمان بیماری‌های پوستی (مانند اسکار و جای جوش) استفاده می‌شود.

prp

انواع پی آر پی

دو نوع اصلی PRP وجود دارد:

🟢 پی آر پی غنی از لکوسیت (L-PRP): این نوع پی آر پی حاوی غلظت بالاتری از گلبول‌های سفید خون است و خاصیت ضد التهابی دارد. پی آر پی غنی از لکوسیت اغلب برای ترمیم و درمان آسیب‌های عضلانی و مفصلی استفاده می‌شود.

🟡 پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): این نوع پی آر پی حاوی غلظت بیشتری از پلاکت‌ها است و به دلیل داشتن مقادیر بالایی از فاکتورهای رشد، رشد مو را تحریک می‌کند. پی آر پی غنی از پلاکت اغلب برای ترمیم مو یا پوست صورت استفاده می‌شود.

مراحل انجام پي آر پي موي سر

مراحل انجام پی آر پی موی سر به شرح زیر است:

  1. خون‌گیری: مقدار کمی خون از بازوی بیمار گرفته می‌شود.
  2. سانتریفیوژ: خون سانتریفیوژ می‌شود تا پلاکت‌ها از گلبول‌های قرمز جدا شوند.
  3. آماده‌سازی پلاکت: پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) جمع‌آوری و برای تزریق آماده می‌شود.
  4. بی‌حسی پوست سر: پوست سر با بی‌حسی موضعی برای تزریق آماده می‌شود.
  5. تزریق: مایع پی آر پی با استفاده از یک سوزن ظریف به پوست سر تزریق می‌شود.
مراحل پي آر پي مو

آیا پی آر پی برای مو خوب است؟

✅فواید پی آر پی مو عبارت است از:

  • بهبود گردش خون: پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می‌توانند به بهبود گردش خون در ناحیه کاشت مو کمک کنند. بهبود گردش خون می تواند به رساندن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به فولیکول های مو کمک کند.
  • تقویت فولیکول های مو: پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می توانند به تقویت فولیکول های مو کمک کنند. تقویت فولیکول های مو می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند.
  • تحریک رشد مو: پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می توانند به تحریک رشد مو کمک کنند. تحریک رشد مو می تواند به افزایش تراکم مو کمک کند.

از دیگر فواید پی آر پی مو می توان به تقویت رشد مو، کاهش ریزش مو، کمک به سلامتی پوست سر و… اشاره کرد.

در صورتی که برای انجام پی آر پی بعد از کاشت مو نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان کلینیک کاشت مو دکتر نیلفروش زاده در اسرع وقت مشاوره تخصصی به شما ارائه کنند.

مشخصات(Required)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان ریزش و تقویت مو

پلاکت‌ها، سلول‌های خونی هستند که نقش مهمی در بهبود زخم و بازسازی بافت بدن دارند و حاوی فاکتورهای رشد مختلفی هستند که محرک تکثیر سلولی، تولید کلاژن و رگ‌زایی (تشکیل عروق خونی) است. به‌طور خلاصه، پلاسمای غنی از پلاکت فاکتورهای رشد را به پوست سر وارد می‌کند و باعث تحریک تولید و رشد فولیکول‌های خفته مو می‌شود. از طرف دیگر، پلاسمای غنی از پلاکت رشد فولیکول‌های مو را تقویت کرده و باعث ضخیم‌تر شدن و پرپشت شدن موها می‌شود.

نتیجه پی آر پی مو چه زمانی مشخص می‌شود؟

تاثیر پی آر پی مو آنی نیست و چندین ماه طول می‌کشد تا تأثیرات آن را مشاهده کنید. افزایش رشد مو تقریباً در عرض 2-3 ماه پس از اولین تزریق مشاهده می‌شود و ضخامت مو به تدریج طی چند تزریق افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود با توجه به شدت ریزش مو، تزریق پی آر پی ادامه پیدا کند تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود.

مراقبت‌های قبل از پی آر پی مو

  • از یک متخصص پوست و مو مجرب وقت گرفته و درباره وضعیت خود مشاوره بگیرید.
  • در مورد سابقه پزشکی و بیماری زمینه‌ای (در صورت داشتن) به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت‌های قبل و بعد از پی آر پی مو

مراقبت های بعد از پی آر پی مو

  • تا 24 ساعت پس از تزریق از فعالیت شدید خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم و درد، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • دو روز بعد از تزریق، موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  • استفاده از حالت‌دهند‌هایی مانند اتو مو را کاهش دهید.
  • داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و دوری از استرس به کاهش ریزش مو و گرفتن نتیجه بهتر کمک می‌کند.

عوارض جانبی پی آر پی مو

روش پی آر پی بی‌خطر است و عوارض جانبی خاصی ندارد. البته ممکن است برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی مانند سردرد خفیف، قرمزی یا کمی تورم در محل تزریق را تجربه کنند. برخی از خطرات و عوارض پی آر پی مو شامل موارد زیر می‌شود:

  • ناراحتی موقت یا درد خفیف در محل تزریق
  • قرمزی، تورم یا کبودی خفیف در محل تزریق
  • واکنش آلرژیک (احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در PRP بسیار کم است، اما اگر علائمی مانند کهیر، خارش یا تنگی نفس داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.)

آیا بعد از کاشت مو پی ار پی لازم است؟

پی آر پی و کاشت مو دو روش متفاوت برای درمان ریزش مو هستند:

روش پی آر پی مو، یک روش غیرجراحی است که در آن از پلاسمای خون خود بیمار برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو استفاده می‌شود. پی آر پی درمان دائمی نیست و با توجه به نیاز فرد و میزان ریزش ممکن است لازم باشد هر چند ماه، شارژ صورت گیرد. این روش عوارض خاصی ندارد و برای کنترل ریزش استفاده می‌شود و تأثیر چندانی در نواحی طاسی سر ندارد.

کاشت مو با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و روشی برای ترمیم تراکم و طاسی سر است. این روش دائمی بوده و کمی تهاجمی‌تر از روش پی آر پی است. همچنین کاشت مو عوارض بیشتری به همراه دارد و باید مراقبت‌های خاصی را بعد از عمل انجام داد.

مطالعات نشان می‌دهد که انجام پی آر پی بعد از کاشت مو به تحریک رشد فولیکول‌های مو پیوند شده کمک می‌کند و باعث می‌شود کاشت مو نتیجه بهتری داشته باشد. در نتیجه می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، در صورت تمایل پی آر پی انجام دهید. همچنین در یک مطالعه دیگر، مشخص شد که استفاده از پی آرپی باعث افزایش تراکم مو در ناحیه کاشت مو در 90 روز پس از کاشت مو شده است. در مطالعه دیگری نیز مشخص شد که استفاده از پی آرپی باعث کاهش ریزش مو در ناحیه کاشت در 12 ماه پس از کاشت مو شده است.

چرا کلینیک کاشت مو و ابرو دکتر نیلفروش زاده؟!

بیش از 30 سال تجربه موفق

12 هزار پرونده کاشت مو و ابرو

اولین کلینیک کاشت مو ایران

جدیدترین متدهای کاشت مو و ابرو

ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که نیاز شماست!

تفاوت پی آر پی و مزوتراپی مو

پی ار پی و مزوتراپی مو هر دو روش‌هایی غیرتهاجمی برای درمان ریزش مو هستند و در هر دو روش تزریق به پوست سر انجام می‌شود. بااین‌حال، مواد تزریق شده در هر درمان، متفاوت است. در پی آر پی از خون خود بیمار، که غنی شده با پلاکت و فاکتورهای رشد است، برای تحریک رشد مو استفاده می‌شود. درحالی‌که در مزوتراپی معمولاً ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مانند هیالورونیک اسید برای تقویت رشد مو و بهبود سلامت پوست سر استفاده می‌شود.

سوالات متداول در رابطه با پی آر پی مو

پی آرپی مو یک روش موثر برای بهبود نتایج کاشت مو است. این روش می تواند به بهبود گردش خون، تقویت فولیکول های مو و تحریک رشد مو کمک کند. پی آرپی معمولاً یک روش ایمن است و عوارض جانبی کمی دارد. پی آرپی باید توسط یک پزشک یا متخصص پوست و مو انجام شود بنابراین قبل از انجام پی آرپی، باید با پزشک خود در مورد عوارض احتمالی این روش صحبت کنید.

فعالیت دکتر نیلفروش زاده در سایر کشورها

ما علاوه بر ایران، در شش نقطه دنیا در کنار شما هستیم… پیوند و ابرو تخصص ما در دنیاست.

✔عمان-مسقط

✔امارات-دبی

✔ترکیه-استانبول

✔پرتغال

✔اتریش

✔اربیل عراق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *